reklama

Bordel, teda tender na slovenský spôsob

Po prečítaní tohto blogu nebudete tendru na rekonštrukciu železničnej trate na úseku Zlatovce -Trenčianska Teplá rozumieť viac ako predtým. Neviňte za to autora, ale bordelmajstrov, ktorí organizujú tento cirkus.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)
Modernizácia tratí sa stráca v hmle
Modernizácia tratí sa stráca v hmle (zdroj: www.infram.sk)

V kocke sa dá povedať toto: Úrad pre verejné obstarávanie rozhodol, že Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), akciová spoločnosť so stopercentnou účasťou štátu, v tendri pochybila. Pri zákazke v hodnote 245 miliónov eur opakovane vylučovala zo súťaže firmu s najlacnejšou ponukou a robila to až dovtedy, kým nepodpísala zmluvu s trnavskou TSS Grade. Trnavu si zapamätajme, vrátime sa k nej na záver.

Táto kauza nie je ničím novým. Tender na rekonštrukciu železničnej trate okolo Trenčína sa začal ešte v roku 2009 za prvej Fico-vlády.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chronológia:

15. 12. 2009: Železnice rozbiehajú tender

Do súťaže sa okrem iných hlásia aj firmy Skanska a Trnavská stavebná spoločnosť (neskôr premenovaná na TSS Grade). Skanska chce za modernizáciu 12-kilometrovej trate 201 miliónov, TSS Grade 245 miliónov, konzorcium OHL ŽS, Doprastav, Váhostav a Eurovia CZ 263 miliónov a Viamont DSP, TeeragAzdag, Texopratner a Strabag 279 miliónov. Odhadovaná cena pritom bola 296 miliónov.

ŽSR z tendra vylučuje firmu Skanska, pretože nedostatočne vysvetľuje „príliš nízku" cenu. Úrad pre verejné obstarávanie však firmu do súťaže vracia.

Október 2010: ŽSR firme Skanska oznamuje, že prijali ich ponuku, no zmluvu nepodpisuje. Ostatní uchádzači napadli rozhodnutie o novom prijatí Skanska do tendra na súde aj na ÚVO.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Február 2011: TSS sťahuje jednu zo svojich námietok na ÚVO ešte pred rozhodnutím vo veci samej. Stále zostáva žaloba na súde, ktorá spolu s predbežným opatrením ÚVO efektívne bráni podpísaniu zmluvy s víťazom tendra.

Marec 2011: ÚVO nariaďuje zrušiť celý tender pre porušenie princípov transparentnosti a nediskriminácie uchádzačov pri verejnom obstarávaní. Námestník riaditeľa ŽSR pre rozvoj a informatiku hovorí, že s dôvodmi ÚVO o zrušení súťaže nesúhlasí ani jedna zúčastnená firma, ani železnice. Uvedené dôvody nie sú podľa neho relevantné a neboli nikdy predmetom žiadneho problému v tejto súťaži. Podľa očakávania si ÚVO vyslúžil žalobu od ŽSR aj súťažiacich firiem. Skanska sa na jeho rozhodnutie sťažuje aj Európskej komisii, keďže projekt má byť spolufinancovaný kohéznym fondom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dva roky po začiatku súťaže je jej uzavretie a oprava trate v nedohľadne.

Apríl 2011: ŽSR pripúšťajú, že už by aj súhlasili so zrušením tendra a s vypísaním nového. No žaloby na súde im v tom bránia. Prepadnutia peňazí z eurofondov sa však neobávajú, pretože vraj majú pripravené náhradné riešenia.

September 2011: Súd rozhodol, že zrušenie súťaže bolo nezákonné. Nariaďuje pokračovať v súťaži a nové preskúmanie ponúk.

November 2011: TSS Grade sa odvoláva proti rozhodnutiu súdu, ktoré im dalo plne za pravdu v konaní o zrušení súťaže. Naťahujú tak čas, aby ŽSR nemohli podpísať zmluvu s firmou Skanska, ktorá dala najnižšiu ponuku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najvyšší súd má rozhodnúť aj o odvolaniach ŽSR a Skanska voči rozhodnutiu súdu nariaďujúcemu nové preskúmanie ponúk. Na polícii je už aj trestné oznámenie konateľa TSS Grade na Skanska za nekorektné informácie v tendri o referenciách jej zamestnancov.

Október 2012: Nové vyhodnocovanie ponúk dopadlo rovnako ako to prvé. Skanska bola vylúčená, vyhrala TSS Grade. Skanska opäť podáva viaceré námietky na ÚVO, ten však teraz nevyužíva možnosť predbežného opatrenia, aj keď to v tomto tendri urobil už päťkrát. Podľa Trendu je za tým tlak zo strany ŽSR. Tvrdia totiž, že ak by sa spustil rovnaký kolotoč námietok a žalôb ako v roku 2010, stratili by sme peniaze z EÚ. O náhradných projektoch, ktoré oznamovali v apríli 2011, však tentoraz už mlčia.

ŽSR urýchlene podpisujú zmluvu s TSS Grade, zverejňujú ju v centrálnom registri zmlúv a firma preberá stavenisko. ŽSR si nelámu hlavu s faktom, že TSS Grade je v danom čase v procese reštrukturalizácie.

Apríl 2013: ÚVO rozhodol, že v novom vyhodnotení ponúk bola spoločnosť Skanska poškodená. Podľa advokáta by mal následne podať žalobu na neplatnosť zmluvy a TSS Grade hrozí, že stratí zákazku. Ak to neurobí, môže od nás EÚ žiadať 190 miliónov, ktorými sa kohézny fond podieľa na financovaní tejto trate.

Tejto motanici nemôže okrem zasvätencov nikto rozumieť. Všetci síce vieme, o čo ide (niekto chce kradnúť), ale v tejto spleti výhrad, námietok, žalôb, sťažností a odvolaní to akosi nevieme pevne uchopiť. A o to ide (tým, čo chcú kradnúť).

Ako to dopadne? Buď štát poškodí firmu Skanska a aj za túto cenu dokončíme opravu trate. So zavretými očami a zaťatými zubami budeme veriť, že Európska komisia sa nad nami zmiluje a nebudeme musieť vracať peniaze z eurofondov. Alebo sa celý kolotoč začne odznova a trať na úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá bude ešte dlho vyzerať ako v 19. storočí.

A teraz naspäť k Trnave, odkiaľ je „víťazná" TSS Grade. Nie všetko, čo má pôvod v tomto meste, musí zaváňať údajným smeráckym mecenášom Vladimírom Poórom. Ale čo sa dá robiť, keď tento cirkus na kolieskach tak strašne pripomína iné tendre kde údajne tiež stál v pozadí? Aj keď s tým nemusí mať nič spoločné, táto metóda, žiaľ, zaručene funguje aj bez jeho priamej zaangažovanosti...

P.S. Apropo, pán premiér, nechceli by ste prehodnotiť svoje tvrdenie, že vaša vláda nemá dosiaľ žiadny škandál?

Peter Mikletič

Peter Mikletič

Bloger 
  • Počet článkov:  46
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"Na to, aby zlo zvíťazilo, stačí málo: aby dobrí ľudia nerobili nič." (Edmund Burke)Snažím sa preto aj formou písania kritických blogov bojovať proti zlu prevládajúcemu v slovenskej politike. V parlamentných voľbách 2012 som kandidoval za hnutie 99% - občiansky hlas. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu